29 abr 2010

L'ascens de les noves marques globals




Article d'Ivan Bofarull publicat al diari Avui

La consultora de marques Millward Brown va començar a elaborar l'any 2007 un ranking mundial de les marques comercials de major valor, mesurat en la capacitat d'aquestes marques de generar ingressos en el futur. És fàcil imaginar que aquest ranking és liderat per Google, que les empreses de software i telefonia mòbil tenen cada vegada més pes, i que dos vells amics de l'economia del segle XX, Coca-Cola i Marlboro, aguanten en el top 10 de les marques de més valor. Crec però que no hem de passar per alt la lectura geopolítica de l'informe. L'any 2007 hi havia representades 4 marques dels països BIX (Brasil, India, Xina), totes elles xineses. Igual que al 2008. L'any passat, el 2009, hi trobàvem cinc marques xineses i una brasilera (el banc Bradesco), mentre que enguany hi trobem 11 marques dels BIX (7 xineses, 2 índies, 2 del Brasil). Per tant, en quatre anys han accedit al ranking 7 marques dels països BIX, i concretament, en l'últim any, el 60% de les noves marques ascendents, són xineses, índies o brasileres. Aquesta tendència no és casualitat ni fruit de la conjuntura. En el mateix període, segons Thomson Reuters, aquests tres països han incrementat qüasi un 50% la seva producció d'articles científics, reduïnt notablement la distància amb els EUA i superant àmpliament Rússia, mentre que la Xina ha superat als EUA en número de patents registrades. Per altra banda, el món assisteix a una ona d'adquisicions "al revés" (Reverse M&A), en què les noves multinacionals de països emergents compren marques consolidades occidentals, com han fet Tata o Mittal (Índia). Les noves marques s'inspiren en la innovació frugal (repensant paradigmes a partir dels recursos escassos), la flexibilitat i el mèrit. Fets, no paraules.

6 abr 2010

Catalunya Marca Global (III)





Fa unes setmanes, FDI Magazine i Financial Times varen publicar l'informe "European Cities & Regions of the Future", en el qual, Barcelona obtenia la 5a posició en el ranking de ciutats, i Catalunya la 8a posició en el ranking de grans regions. Tant Barcelona com Catalunya eren les primeres d'Espanya, per davant de Madrid-ciutat i Madrid-regió. Com no podria ser d'una altra manera, els rankings de ciutats i regions són liderats per Londres-ciutat i Londres-regió i en segon lloc Paris-ciutat i Paris-regió. El ranking analitza 50 variables estructurades al voltant de quatre grans categories: qualitat de vida, infrastructures, facilitat per negocis, i finalment, capacitat d'atracció d'inversions. Barcelona encapçalaria el ranking de ciutats del sud d'Europa i també el de ciutats que no són capitals d'un Estat. De la mateixa manera, Catalunya no és comparable quantitativament a altres regions que són pràcticament ciutats-regió, com Madrid, Ile de France, South East (Londres), Hamburg, Brussel.les, Greater Dublin o Greater Stockholm. Catalunya se situa per davant de regions de similar estructura i distribució geogràfica com la Lombardia, Baden-Württemberg o el Nord d'Holanda. L'estudi de Financial Times i FDI ens envia un doble missatge: 1) tot i el procés de reconversió industrial i el coll d'ampolla de les infrastructures a l'última dècada, el valor de mercat del país és encara elevat en relació al conjunt de regions europees i 2) tenim dues marques "top ten" a Europa, les quals, per ser una marca global, només poden coexistir i retroalimentar-se. Barcelona és la palanca principal de la marca global de Catalunya, però al mateix temps, Catalunya, i el Mediterrani, donen autenticitat a la marca Barcelona.

3 abr 2010

Arribar al cim

I Virgili va renyar a Dante, qui estava assegut pel cansament: "Assegut no arribaràs enlloc! La vida s'ha de viure amb ànim intrèpid. Això costa molta feina, però al cim només hi arriben aquells que vencen la mandra moral i el gust per la neutralitat. Per tant, si vols arribar fins a la glòria, aixeca't i venç el cansament amb l'entusiasme amb el que vas emprendre aquest viatge!
(passatge de la Divina Comedia)

La fotografia és dels Cingles de Tavertet