1 mar 2010

Catalunya Marca Global (I)





Article d'Ivan Bofarull publicat al diari Avui, divendres 12 de març, 2010

Fa unes tres dècades, l’empresa catalana va emprendre un discret procés d’internacionalització, però el gran repte d’avui ja és un altre: com construir la marca global de Catalunya, de les seves empreses, de la seva societat. Hi ha ciutats, regions i països de tot el món que amb el pas del temps han aconseguit construir una marca global com a relat simbòlic que té impacte en successives generacions. Durant els anys 60, Alemanya i Japó foren capaces de construir dues marques globals associades a la industriositat, la producció de bona qualitat i la fiabilitat, que avui encara perduren. California va construïr des dels anys 80 una marca global associada a la qualitat de vida i l'empreneduria, mentre que en la darrera década, Londres va reinventar la seva marca tornant a situar-se com un dels campions de la diversitat. Les institucions també reinventen la seva marca, com ho va fer el Barça en els últims anys. El gran llegat de la presidència de Laporta i el seu equip ha estat fer explicable globalment el sentit de la marca Barça (el relat del “més que un club”), que fins ara tenia un valor local, de connotacions polítiques i socials clarament vinculades a la historia d’Espanya. El Barça ha reexplicat el “més que un club”, que avui, tant per als nens de l’Àfrica o de Suècia, vol dir “practicar el futbol més espectacular del món i ser un club solidari”. Fer l’esforç d’explicar globalment el valor de la teva marca és un exercici de gran rellevància estratégica, doncs només pots sustentar aquesta explicació en allò que creus que és únic i irrepetible (per exemple, en el cas del Barça, el futbol virtuós de l’estil de “la Masia”). No tinc cap dubte que a Catalunya tenim les palanques necessàries per construïr una marca global de prestigi
.

No hay comentarios:

Publicar un comentario